Home baked * kookboekrecensie

Als ik maar één boek over bakken mee zou mogen nemen naar een onbewoond eiland*, dan is het Home baked van Yvette van Boven. Zonder twijfel. Het boek is even prachtig als interessant. En dan te bedenken dat Yvette niet alleen het brein is achter de culinaire inhoud, maar ook zelf de tekst, styling, vormgeving en illustraties heeft verzorgd. De foto’s zijn gemaakt door haar echtgenoot Oof Verschuren.

“Van bakken wordt u niet alleen heel erg gelukkig maar ook erg geliefd” Yvette van Boven

Home baked van Yvette van Boven.
Potverdorie, wat een boek. Hier word ik nu echt enthousiast van. (Een understatement. Toen ik het boek uit de enveloppe schoof, stond ik gewoon te springen als een vijftienjarig schoolmeisje dat kaartjes heeft gewonnen voor One Direction en huppelde vervolgens naar de werkkamer van mijn vriend om te laten zien hoe mooi en dik dat boek wel niet was en hoe blij hij wel niet moest zijn omdat ik ‘alles uit dat boek wil maken’).

Tja, en ga dan nog maar eens een recensie schrijven. Dat is bijna niet te doen als je struikelt over de positieve woorden aan de ene kant, en bang bent om niet serieus genomen te worden door je lezers aan de andere. Het is dat het nog erger is om er niet over te schrijven. En hoe enthousiaster ik ben, hoe belangrijker ik het vind om uit te leggen waarom ik zo positief ben.

Yvettes manier van vertellen en uitleggen spreekt me heel erg aan. Ze ‘praat’ echt tegen je. Het komt heel persoonlijk over (bij de Turkse pide: ‘En de nigellazaadjes moeten erop, hoort u dat? Moeten.’) Ik voel me in elk geval persoonlijk aangesproken. Misschien ook wel omdat ik meteen het boetekleed moest aantrekken toen ik het hoofdstuk ‘Bakraad voor iedere keukenheld’ las. Ik ben geen rasechte bakker. Ik houd niet van meten en wegen, sla het zeven van meel het liefst over en ik heb niet eens een spatel, laat staan dat ik het beslag er voorzichtig mee vouw als ik bloem heb toegevoegd. Maar nu La Van Boven me er ernstig op aangesproken heeft, zal ik mijn leven beteren.

‘Bakraad voor iedere keukenheld’ is onderdeel van het eerste hoofdstuk ‘Mise-en-place’, waarin veel meer aan de orde komt dan je ingrediënten voorbereiden. Het gaat wel degelijk in op wat je aan keukengerei nodig hebt, maar het behandelt ook ‘hoe voorkomt u veel teleurstellingen en hoe lost u ze op als het toch fout gaat’. Denk aan:

• cake blijft in bakvorm zitten
  • koekjes lopen te ver uit tijdens het bakken
  • de vulling zakt naar de bodem
  • het piedeeg is te taai / valt uit elkaar na het bakken
  • koekjes zijn te hard / te zacht

Een waardevol hoofdstuk. Zeker weten dat ik het regelmatig zal gebruiken om iets in na te zoeken. Zo worden er verschillende bloemsoorten, rijsmiddelen, snelle en langzame suikers en natuurlijke kleurstoffen behandeld. En Yvette zou Yvette niet zijn als er niet een flink aantal home made recepten in staan. Zoals botercrème, meringue-icing, nougatine, lemon curd en vanille-extract.

De recepten in Home made zijn origineel en ik proef echt een persoonlijke touch. Geen recept voor witte bolletjes als het over brood bakken gaat, maar pecan-roggebrood, rogge-sesambollen, aardappelbolletjes, Iers volkoren en sodabread met rogge, lijnzaad & yoghurt. (Ja, rogge is één van de favoriete bloemsoorten van de auteur.)

Yvette gooit niks weg. Ze zou een boek kunnen schrijven over wat te doen met overgebleven/oud brood. En zelfs gebruikte vanillestokjes gaan in de alcohol. Zo (leren) denken is gezond.

Styling en fotografie om van te watertanden en bij weg te dromen. Heel veel oog voor het product waarover het gaat. Veel close-up en weinig tierlantijntjes op de achtergrond of enorme kunstwerken van opstellingen waar je nog net een koekje of taartpunt ziet. Er is ook ruimte voor sfeerfoto’s uit Ierland en Frankrijk, die een warm gevoel neerzetten: gezelligheid, rust, natuur, geliefden (waaronder hond Marie). Ook hier wordt het persoonlijke niet geschuwd; Yvette die zojuist inkopen heeft gedaan, haar vingers aflikt, uit een rietje drinkt, de hond knuffelt en door het ovenraampje kijkt.

Als iedereen uit elk hoofdstuk één of twee gerechten zou beheersen, bevordert dat het huiselijk geluk. En dat is haalbaar! Zoals gezegd is de uitleg duidelijk en waar nodig voorzien van foto’s. Verder verwijs ik naar de quote van de auteur aan het begin van deze recensie.

Mijn enige punt van kritiek op Home baked, gaat over de oven waarin al dat lekkers wordt gebakken. Yvette bakt in een heteluchtoven, terwijl de meeste mensen een elektrische oven hebben. En ovenstanden en -tijden zijn toch al de doorn in het oog van de receptenschrijver. Elke oven bakt anders, dus het is lastig aan te geven hoe hoog een oven precies moet staan en hoe lang een producter in moet staan. Daarbij komt – Yvette geeft het zelf ook al aan – dat gebak in een heteluchtoven ook sneller kan uitdrogen.
Het staat netjes op de eerste pagina en pagina 15, maar toch verwacht ik dat veel mensen er overheen zullen kijken. Of het over een half jaar niet meer weten. En het is altijd jammer als mensen een recept van je maken en het resultaat tegenvalt of niet optimaal is.

Nog even dit
  • Sweet! Een minihoofstuk met baksels voor trouwe viervoeters. Do not forget the dog.
  • Er zit een extra register in, voor mensen met een allergie. Glutenvrij, lactosevrij, snelle-suikervrij, suikervrij en tarwevrij.
  • Home baked is een boek dat je echt wilt hebben. Het blijft niet mooi staan wezen in de kast; er zullen in no time heerlijke vlekken en vegen in komen. Het grootste probleem is kiezen wat je het eerst gaat bakken.

Bestel Home baked bij Bol.com via deze link. Dan krijg ik van Bol een klein percentage van de kostprijs, zonder dat het jou wat extra’s kost.

Home baked
Yvette van Boven